گالوانیزه چیست – Copy – Copy

گالوانیزه

همانطور که می دانید ،  درب و پنجره یو پی وی سی محصولی است که 85 درصد آن از پلاستیک تهیه می شود، بنابراین قابلیت تحمل وزن و فشار بالا را نداشته و برای حل این مشکل راه حلی ارائه شده و آن استفاده از گالوانیزه است. گالوانیزه مثل استخوان و ستون فقرات در بدن عمل می کند. با به کار بردن گالوانیزه در پنجره UPVC، استحکام و مقاومت این پنجره ها بسیار بالا می رود و از دفرمگی  پروفیل جلوگیری می شود.

عملا گالوانیزه ، جهت جلوگیری از اعوجاج ، تنش ، تابیدگی و در نهایت استحکام بخشیدن به پروفیل درب و پنجره یو پی وی سی به کار می رود.

نقش گالوانیزه در پنجره

از جمله مسائل بسیار مهم در تولید درب و پنجره های یو پی وی سی استحکام و مقاومت پروفیل است. گالوانیزه باعث می شود استحکام پروفیل بالا برود و در برابر کج شدگی و دفرمگی ایستادگی مقاوم باشد. درتعیین و انتخاب گالوانیزه  مناسب برای درب و پنجره UPVC باید نکات قابل توجه ذیل رعایت شود.

  1. گالوانیزه باید به صورت کاملا یکپارچه در تمام طول سطح مقطع پروفیل استفاده شود.
    بعضی از تولید کنندگان درب و پنجره یو پی وی سی  به صورت مقطعی از پروفیل داخل پنجره استفاده می کنند تا کمی هزینه های  تولید خود  را پایین بیاورند  و سود بیشتری کسب کنند. اینکار سبب می شود که به مرور پنجره های شما دفرمه شوند . طبق الزامات که اکثر تولید کنندگان پروفیل تعریف میکنند استفاده از گالوانیزه از طبقه های اول تا پنچم در ابعاد و ارتفاع های معمولی باید به ضخامت 1.25 میلی متر باشد و از طبقه های شش تا بیست و پنج با توجه به ابعاد و ارتفاع پنجره از گالوانیزه 1.5 میلی متر ویا بعضا در برخی موارد خاص از ضخامت 2 میلی متر باید استفاده کرد.
  2. مورد بعدی در خصوص پنجره هایی که در ارتفاعات بالا و ابعاد بزرگتری به کار برده می شوند و یا در مناطقی که دارای سرعت بالای باد و تغییرات فشار هوا هستند، باید ضخامت و سطح مقطع گالوانیزه محاسبه شود ، کاری که اکثر تولید کننده های درب و پنجره از آن  غافلند.
  3. گالوانیزه  استفاده شده در پروفیل یو پی وی سی باید با پیچ های سرمته استاندارد هر 15 سانتی متر از ابتدا و انتهای پروفیل و همچنین به فاصله حداکثری 40 سانتی متری بین پیچ ها به بدنه پروفیل یو پی وی سی متصل شوند. این استاندادی هست که در صنعت یو پی وی سی تعریف شده ، حالا اینکه تولید کنندگان به آن  عمل می کنند یا نه ، امری است که کارفرمایان امروزی باید نسبت به آن آگاهی یابند و از تولید کننده درخواست چنین کاری را داشته باشند.

انواع گالوانیزه از نظر ضخامت

توجه داشته باشید که باید متناسب با قسمتی که می خواهید گالوانیزه استفاده کنید، سطح مقطع و ابعاد مناسب را در نظر بگیرید که در بحث کاتالوگ خوانی پروفیل مفصل راجع به آن صحبت می کنیم. از آن جایی که سطح مقطع پروفیل یو پی وی سی در درب ها، بزرگ تر از پروفیل پنجره ها است، بنابراین محفظه داخلی اونها هم بزرگ تر می شود . این مورد باعث می شود ابعاد گالوانیزه مصرفی در درب ها بسیار بزرگتر از ابعاد مصرفی در پنجره ها باشد.
بهتراست که در پنجره هلالی یا خم که قسمتی از پروفیل صاف و زاویه دار نیست از سی آر پی استفاده کنید ، که میتواند جایگزین مناسبی در پروفیل های خم یا هلالی باشد.
ورق های گالوانیزه در ضخامت های 1.25 و 1.5 و 2 میلی متری تولید می شوند و با توجه به ارتفاع نصب و فشار هوا گزینه مناسب انتخاب و تولید می گردند . طبق بررسی و محاسبات انجام شده در نیرو وارده به درب و پنحره و میزان بار وارد شده بر آن ها  شرکت های تولید کننده گالوانیزه ضخامت های مختلفی رو به بازار ارائه می کنند، که گالوانیزه با ضخامت حداقل 1.25 میلی متری مورد تایید اکثر تولید کنندگان پروفیل و مونتاژ کاران درب و پنجره است.
اما  نکته ای که نباید ازآن غافل شویم، این است که امروزه حتی ضخامت های 0.7 و0.8 و 0.9 و 1 میلی متر هم بنا به خواسته مونتاژ کاران توسط تولید کنندگان گالوانیزه  تولید میشود که از استاندارد لازم برخوردار نیست و فقط  هزینه تولید آن تولید کننده درب و پنجره را کاهش می دهد.
طبیعتا اگر این مساله به اطلاع مشتری برسد ، اشکالی ندارد، چرا که کاهش هزینه تولید به قیمت نهایی ارایه شده به مشتری و کارفرمایان محترم منتقل می شود.  اما اگر ……….

نحوه تولید گالوانیزه پنجره upvc

گالوانیزه از ورق های فلزی که دارای روکش روی است، تولید می شود . این روکش با گالوانیزه ترکیب شده و به هیچ وجه از سطح رویه آن جدا نمی شود.  رول های ورق تولید شده در کارخانه های تولید ورق گالوانیزه  پس از انتقال به تولید کنندگان پروفیل ، ابتدا به ابعاد مناسب برش شده و سپس با استفاده از دستگاه های نورد به صورت U شکل، و یا سی شکل ، مربع شکل یا قوطی و ال شکل و در سطح مقاطع گوناگون شکل می گیرد.
کیفیت این محصول در تمامی فرایندهای تولید کنترل می گردد تا گالوانیزه ای با ضخامت یکسان در تمامی طول پروفیل داشته باشیم.

معیارهای ارزیابی گالوانیزه

• شکل و ابعاد گالوانیزه
• فشارهای خارجی وارد بر  درب و پنجره
• محل کاربرد پنجره یا درب و میزان باز و بسته شدن و استفاده از آن
• محل نصب درب یا پنجره از لحاظ امنیتی
• وزن بازشو
لازم به ذکر است که پروفیل های گالوانیزه دارای اشکال متفاوتی هستند و هر یک از این اشکال وابستگی مستقیمی به نوع ،شکل و مشخصات فنی پروفیل دارند، این اشکال می تواند منتظم یا بسته به نوع پروفیل، غیر منتظم باشند. ضخامت آن متغیر بوده و تابع محل کاربرد پنجره می باشد و معمولا هر تولید کننده ای اطلاعات ویژه آن را ارائه میدهد و  راجع به این اطلاعات در بحث کاتالوگ خوانی پروفیل ها مفصل صحبت می کنیم.

تست گالوانیزه

وجود گالوانیزه در درب و پنجره های یو پی وی سی یک امر حیاتی است. متاسفانه برخی تولید کنندگان درب و پنجره در محصولات خود از گالوانیزه استفاده نمی کنند و فقط در نقاطی که کانکتور یا پیچ لولا بسته می شود ، استفاده می کنند. این امر سبب شده که به مرور زمان پنجره شما دچار دفرمگی شود . یکی از روش هایی که می تونیم تست کنیم که در درب و پنجره ساخته شده گالوانیزه به کار رفته است یا نه ، استفاده از آهنربا ی قوی است. آهن ربا را بر روی پروفیل میچسبانیم ، اگر آهنربا جذب بشود ، داخل پروفیل گالوانیزه کار شده و الا خیر ، یک راه دیگه هم این است که بر پشت فریم و بر روی لنگه ببینیم پیچ گالوانیزه کار شده یا نه ؟

در صورت عدم استفاده از گالوانیزه چه اتفاقی رخ می دهد؟

اگر در پنجره یو پی وی سی ، گالوانیزه استفاده نشود ، پس از نصب درب و پنجره در مدت زمان کوتاهی که پنجره در برابر تابش مستقیم خورشید قرار می گیرد، دچار دفرمگی و تابیدگی می شوند و عایق بازشوها بسیار ضعیف می شوند. یراق آلات به مرور زمان مستهلک شده و توانایی نگه داشتن لنگه ای که در آن گالوانیزه وجود ندارد را نخواهند داشت.
تقسیم ها یا مولیون ها بر خلاف لنگه و فریم که جوش پلاستیک می خورند، آنها با پیچ به داخل پنجره نصب می شوند که این پیچ ها باید در گالوانیزه نفوذ کنند و نداشتن گالوانیزه باعث می شود تقسیم ها یا همان مولیون ها از جای خودشان حرکت کنند و پنجره به مرور زمان عایق بودن خودش را از دست میدهد .

علی حاجی جعفری

علی حاجی جعفری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتوای جدول

Shopping cart
Shop
Wishlist
0 items Cart
My account